fredag 25 maj 2012

En annorlunda papiljott.


Papiljottkvinnan känner sig lite trött. Lite stött och lite trött. Idag tror jag att jag har hört att jag borde klä på mig mer typ 6 gånger. Och för min del är det helt ok men när det tjatas och gnatas om hur barnen är klädda kan jag bli lite stött och lite trött. Jag har ju haft dem ett par år nu och de lever faktiskt. Trots ett nordiskt klimat och allt så lever och andas de. Tror inte att de är sjuka oftare än andra barn eller att de på något vis lider.

Jag har aldrig hört mina föräldrar yttra ett ord om hur vi sköter våra pojkar. Inte ETT ord. Och det är något som jag beundrar dem för. Deras medvetet backande när det kommer till barnuppfostran. De har aldrig önskat några pekpinnar så det sista de vill ge oss är just pekpinnar.

Idag såg jag en liten flicka i samma ålder som Dante kliva på bussen. Hon bar skimask, dunjacka, fleecevantar, mössa och kängor. När jag lämnade lägenheten var det ca 15 grader ute och grabbarna slängde jag in på förskolan i träningsoverall och en allvädersjacka samt en tunn mössa som jag förmodligen inte hade satt på i Sverige men som ändå kändes nödvändig för att fröknarna inte skulle skicka de sociala myndigheterna på mig. När jag satt där och svettades i min skinnjacka på bussen så sade jag ingenting men i smyg led jag lite med flickan och i allmänhet funderar jag på om vi från nordliga länder har en annan temperaturuppfattning.



6 kommentarer:

  1. Å vad less man blir! Svärmor påpekade ikväll att vi borde köpa fleece-pyjamas till Gael. Trots att han har täcke och vi har värmeelement i sovrummet för kalla nätter. Suck.

    SvaraRadera
  2. Ja, de är inte blygsamma att "korrigera" en - något som vi inte alls är vana med i Suecia.
    Ta tre djupa andetag och klä inte på er och barnen för mycket - Ni är ju trots allt Vikingar till 50 och 100 % :-)
    Kram, Kram!!!

    SvaraRadera
  3. Hej, Frida detta är din klass 8D. Just nu sitter vi på matten och har tråkigt, Carina kacklar på som vanligt. Geir är jätte sträng, vi visste att vilken lärare vi än skulle få så skulle den inte kunna mäta sig med dig men han är bara för mycket.
    Vi har inte hört så mycket från dig men vi älskar dig ändå. Kan inte vänta tills du kommer tillbaka du är såå underbar Frida!!!VI SAKNAR DIG JÄTTE MYCKET!!!!!!! /Murre och resten av klassen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Murre, räkna nu! Inte surfa. Ajabaja...

      Radera
  4. 8D!!!!Underbaraste favoriterna! Hur mår ni? Jag saknar er massor och tänker ofta på er alla. Härligt att höra att Carina kacklar på i vanlig ordning=)Då är allt precis som det ska vara.

    Murre, du är en stjärna som alltid tar hand om din klass <3

    En jättekram till er allihopa! Längtar tills vi ses!

    SvaraRadera
  5. Ta av er lite mer kläder. Heja Sverige! /David

    SvaraRadera