lördag 10 mars 2012

El grande y el pequeño.

Lördagsförmiddagen har bjudit på marknad på Avenida Argentina. Jag skulle kunna spendera hela dagar på marknader. Hög puls, fynd, dofter, köpslå, samtal. Störd sedan marknaden i Ventimiglia där jag som barn knatade runt och luktade på läderväskor som mamma sedan shoppade.


 Liten och stor. Dante har dragit iväg rejält på längden. På bredden märks det också när ränderna efter kalsongerna blir allt mer markanta. Chiles storlekssystem för barn är uppdelat på nr som antagligen ska överenstämma med antalet år barnet är. På Otis som fyller fyra i augusti är strl 4 fortfarande lite stort. Dante som fyller sex år i juni ligger på strl 7-8. Big boy.


Le petite scandinave. 


Chilenskt lunchhak med traditionella rätter som Pastel de Choclo (Köttfärsröra med lök, sultanrussin, kyckling och ägg som toppas med en majsröra med strösocker på toppen som sedan gratineras i ugnen. Det är en ljuvlig rätt som är som godast i sällskap av en kall öl. Cazuela, Lomo a lo pobre, Pan con Pebre. Till valfri rätt får man välja på en soppa eller en sallad som serveras innan huvudrätten. 2300 pesos landar notan på per person. Ca 33 kr. Då tycker jag att man kan unna sig en majsbakelse med gott samvete då och då.



Marknadsfynd. Tre väskor och en plånbok. Väska 1:28 kr. Väska 2: 21 kr. Väska 3: 42 kr. Plånbok: 14 kr. Krokodil, rött och lack! Det är ju nästan för bra. Fina fynd för att förgylla den enklaste klädseln. Jag har en väskmani som har gått i rakt medstående led från min mor. Till mitt försvar ska jag säga att jag bara inhandlar väskor på loppis eller på marknader. FyndarFrida. Det är jag det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar