torsdag 23 februari 2012

Don't push it boy.

På tisdag är det dags att sätta sig i skolbänken igen. Det känns som en brytpunkt nu. Som att det är dags för något annat att ta sin början. Efter en ledighet som startade den 22 december så är jag och inte minst grabbarna taggade för att börja skolan.

På tisdag är det alltså dags för orientación då faddrar och handledare finns på plats för att visa upp campus för alla utbytesstudenter. Tydligen är det över 288 studenter från jordens alla hörn som har valt att förlägga en tid av sin utbildning i vackra Chile Under tisdagen och fyra dagar framåt görs muntliga såväl som skriftliga test i spanska för att utgöra vilken grund man står på. Efter dessa tester så väljer man sina kurser men jag har redan nu kollat igenom utbudet och börjat göra mina val. Det ska bli så härligt att få komma igång!

Grabbarna börjar den 5/3 och innan dess har vi lite att ordna med. Skoluniformer ska införskaffas, material ska köpas och håret ska visst klippas. Det där sista gör mig lite ont och jag ser ingen razón till varför detta absolut måste göras. Men tydligen ser det ovårdat ut när pojkar är långhåriga. Flickor däremot får ha hur långt hår de än behagar ha. Flickor ska ju vara långhåriga och pojkar ska vara kortklippta. Flickor kan ju dessutom sätta upp sitt hår i en tofs förstås. Och det kan visst inte pojkar!?

Ibland slås man av hur tydliga könsmönstren här är och då menar jag inte bara när det gäller färger, hår osv. Utan en allmän uppfattning om kvinnans roll i hemmen och i samhället i stort. Även om det förmodligen hänt mycket när det gäller jämlikhet så är Chile långt ifrån Sverige i sitt tänk. Detta ser man inte minst bland barnen och hur de pratar/behandlar varandra.


                                     
                                      Två långhåriga slashas äter glass och väntar på buss.



Jag får ta på mig mitt allra mest positiva ansikte när vi går till frisören för att förvandla vår ovårdade pojke till en proper chilenare redo att inta skolbänken. Otis som ska gå på förskola får eventuellt behålla sitt barr om vi klipper fram öronen. Öronen liksom! Så att vaxpatrullen lättare kan sköta sin inspektion.

Dante behåller sitt cool även om han varit mycket nöjd med att ha fått sett ut som Justin Beiber. Han undrar mest om det finns hårfärg på salongen så att han kan köra på Potter looken med kortklippt och mörkbrunt. Jag säger don't push it boy.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar