fredag 24 februari 2012

Weather is hot, weather is cold.

Weather is changing as the weeks unfold.

Det har hänt något med vädret. Man får stänga om sig på kvällen då det blir för kallt att ha öppet efter att solen har gått ner. På natten stoppar jag om grabbarna med en extra filt och själv sover jag med tights och t-shirt. På mornarna är det ruggigt och golven är kalla. När jag gick för att köpa morgonens bröd fick jag ta på mig en extra kofta och tanterna i kön huttrade trots polojumprar, koftor, långbyxor och kängor. Ay! que hace mucho frío! var några av kommentarerna som hördes i brödkön.

I min värld finns det ingen anledning att sätta på sig vinterjackan för den delen. Något som jag faktiskt ser många chilenare göra. Inte ens när vi lämnade Sverige i januari bar jag vinterjacka. Det blev inte mer en en höstig trenchcoat.

Men, sensommaren når snart sitt slut och övergår till höst och den där väderorättvisan som Dante talar om blir snart ett faktum. Vi har varit orättvisa mot Sverige och nu är det  snart dags för oss att ta vår beskärda del av frusenhet och kyla.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar